پژوهش بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله پایان نامه بررسی عوامل مو
پژوهش
بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله
پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 1830 ساله در 79 صفحه ورد قابل ویرایش |
دسته بندی | سایر رشته ها |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 200 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 79 |
پژوهش بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله در 79 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
فصل اول
---------------------------------------------------
مقدمه
-----------------------------------------------------
بیان مساله
--------------------------------------------------
اهمیت و ضرورت
---------------------------------------------
فصل دوم
---------------------------------------------------
پیشینه داخلی و خارجی
-----------------------------------------
مصاحبه كارشناس/ مصاحبه اكتشافی
-------------------------------
مقاله
------------------------------------------------------
فصل سوم
--------------------------------------------------
تحلیل
نظری--------------------------------------------------
مدل نظری
--------------------------------------------------
فصل
چهارم-------------------------------------------------
روش شناسی تحلیل
-------------------------------------------
روش
تحقیق-------------------------------------------------
جامعه آماری
------------------------------------------------
شیوه انتخاب واحد
نمونه-----------------------------------------
روش گردآوری
----------------------------------------------
فصل
پنجم---------------------------------------------------
فرضیات
----------------------------------------------------
تعریف عملیاتی
-----------------------------------------------
فصل ششم-
ضمائم--------------------------------------------
پرسشنامه---------------------------------------------------
مصاحبه----------------------------------------------------
منابع
------------------------------------------------------
فصل
اول : کلیات تحقیق
مقدمه
انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که
نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد
.
جهان امروز به دنیای الکترونیک و دهکده جهانی معروف می باشد که در این
دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می
یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند .
یکی از این
ارتباطات ، ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی
چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق
های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می
پردازند البته از نوع نوشتاری .
حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع
گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط
می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است .
افراد چت را فقط
بعنوان ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت می دانند و نه وسیله ای برای آموزش از راه
دور و ارتباط آفرینی با دوستانی از هر سوی دنیای بیکران .
در این پژوهش علل
کشش و جاذبه دو جنس مخالف به یکدیگر و چرا انتخاب یکدیگراز طریق چت مورد بررسی قرار
خواهد گرفت .
و چرایی بیشتر وقتی خود را نشان می دهد که جوانان 30-25 ساله
ایرانی هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت میکنند و چرا باید جوانی که به این سن و سال
هنوز به خط مشی واقعی زندگی خود دست نیافته باشند ؟ و وقت خود را پای کامپیوتر و
بیهوده گرایی بگذراند.
و اینکه در نهایت بدانیم در دنیای امروز چت خوب یا
بد؟
2-1 بیان مسئله :
می توان گفت که شبکه اینترنت همانند یک محل
مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهانی است ، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن
میلیونها نفر بیش از 155 کشور جهان با هم در رابطه قرار میگیرند و سازمان عظیمی است
که نظم آناز پیش تا حدودی تنظیم شده است. آنان در هر آن به کسب اطلاع درباره چیزها
ی مختلف ، گفتگو ، بازی ، تجارت ،جستجوی علمی ، مشاهده تصاویر مختلف ، استماع صداها
و آهنگها ، مشاهده فیلم ها و بسیاری اقدامات دیگر می پردازند . قاعده کلی حاکم بر
اینترنت استفاده از اطلاعات به گونه ای آزاد است . ( محسنی ، 71،1380
)
واقعیت آن است که این نظام ارتباطی تا به حال حداقل در کلیت آن در ابعاد
جهانی نظارت نشده آزاد ، خصوصی ، همگانی و نیز تنوع و تکثرگرا باقی مانده است ، هر
چند سانسورها و نظارتها می تواند حداقل در بخشی از جهان در آن مداخله داشته باشد .
مبالغه آمیز نخواهد بود که اینترنت را از مهم ترین فصول جامعه اطلاعات بدانیم .
برای برخی از قشرهای جامعه ما « اینترنت» نامی کم و بیش آشنا ، اما در عین حال مبهم
و اسرار آمیز است . نامی که دانستنیهای پراکنده درباره آن همواره در طول چند سال
اخیر رو به افزایش بوده است و توسعه و تحول سریع آن هم سبب گردیده است که اطلاعات
در این باره به سرعت کهنه شود. ( محسنی ، 1380 ،71 )
اینترنت در حکم مخزنی
از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زیبا ،اخلاقی و غیر اخلاقی می تواند تلقی شود ، البته
مسئله در این است که مرزهای میان این صفات دوگانه را جامعه های مختلف چگونه تعریف
کنند ، با اتصال به شبکه اینترنت می توان با دیگران رابطه برقرار کرد ، از اطلاعات
علمی ، سیاسی ، ادبی ، تاریخی و ... بهره مند شد .
( محسنی، 1380، 71
)
چت به معنای گفتگوی عامیانه بین افراد مختلف می باشد . در محیط اینترنت
معنای این فناوری گفتگو در اتاقهای خصوصی و عمومی است و به سطح برخورداری و استفاده
افراد از آن بستگی دارد .
3-1 اهمیت و ضرورت
مسئله :
چت در ایران برای نسل جوان جایگاه ناشناخته ای داردو باید آموزش های
لازم در این زمینه لحاظ شود . چت یک مبع تبادل اندیشه است و در کنار دیگر رسانه های
الکترونیکی باید به جایگاه مناسب خود برسد . ( کریم خانی ،1386، 17 )
80%
مراجعین به چت روم ها از سایت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سایت های فارسی
زبان هستند .
75% چت کنندگان در چت نقش های متفاوتی را بازی می کنند که سهم
پسران 89% و دختران 11% است . در این میان پسران بیشتر از دوربین و صدا بهره
میگیرند. (کریم خانی، 1386 ، 17 )
نتایج بدست آمده از تحقیقات محمد ابراهیم
برزگر در ارتباط با گرایش مذهبی جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان می دهد . که
: (همان منبع )
نگاه به چت بعنوان بازی و سرگرمی24% وسیله
برای ارتباط دوستانه18%
چت بعنوان تداوم زندگی
واقعی17% چت بعنوان امکانی برای جستجو گری9%
چت
بعنوان ارتباط نا مطمئن ناکار آمد 20% چت بعنوان ابزاری برای سوء
استفاده 12%
اهداف پژوهش:
الف) اهداف کلان
- میزان گرایش
جوانان به استفاده از اینترنت
ب) اهداف فرعی
شناسایی و کشف اهداف
دانشجویان از استفاده از اینترنت
- تعیین گرایش دانشجویان به ابزارها و
خدمات اینترنت
- بررسی تفاوت های بهره مندی از اینترنت در میان جنس مذکر و
مونث جوانان
ج) اهداف کاربردی
- جهت استفاده از سازمان های فعال در
حوزه مسائل جوانان
4-1 سوالات پژوهش :
حال دراین پژوهش سعی بر آن است
تا بتوانیم سوالات ذیل را پاسخگو باشیم .
1- انگیزه های روانی میان
دانشجویان در استفاده ازچت و دوستیابی اینترنتی چیست ؟
2- تاثیر چت بر
فرهنگ و هنجار جامعه چیست ؟
3- تاثیر پدیده جهانی شدن و دنیای مدرنیته بر
چت چیست ؟
5-1 تعریف عملیاتی و مفهومی:
به طور کلی تعاریف مرتبط با
اینترنت به دو گروه تقسیم می شوند:
الف- تعاریف مبتنی بر فناوری که با تأکید
بر جنبه های فنی و فناوری مورد استفاده اینترنت قرار می گیرند مانند دایره المعارف
کتابداری و اطلاع رسانی اینترنت را شبکه شبکه ها یا بزرگراه اطلاعاتی که گاه به طور
اختصار نت خوانده می شوند.
ب- تعاریف کاربر مدار: از این دیدگاه شبکه
اینترنت فقط رایانه ها و خدمتگرها، مسیرگردان ها و ابزارهای انتقال میلیون ها بایت
داده ها و نرم افزارهای تخصصی نیست. اینترنت اجتماع مردمی است که کارشان توسط شبکه
اینترنت تسهیل و تسریع شده و نه آنکه نرم افزارها و سخت افزارها بر آنها مسلط شده
باشند.
اینترنت محصول پژوهش های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در دهه 50 م و
در پاسخ به تهدیدهای حملات هسته ای بلوک شرق آن زمان تاسیس شد. در واقع اینترنت یا
شبکه ها از آن سال 1969 با راه اندازی آرپانت Arpanet پا گرفت و در دهه 80 فراگیر
شد. (شکرخواه، یونس، 1381، ص 108)
اینترنت به زبان ساده عبارتند
از:
یک شبکه جهانی که در آن شبکه ها و دستگاه ها با همدیگر در ارتباط می
باشند و با اتصال به یک شبکه عظیم می توانیم از اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های
دیگران استفاده نماییم. و یا اینکه به تبادل اطلاعات و پیام بپردازیم.
شبکه
اینترنت : همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی و شهروندان جهان است . سازمان عظیمی که
نظم آن از پیش تا حدودی تنظیم شده است . قاعده كلی حاكم بر اینترنت استفاده از
اطلاعات به كونه ای آزاد است . اینترنت در حكم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت و
زیبا ، اخلاقی و غیراخلاقی میتواند تلقی شود .
چت : به معنای گفت و گوی
عامیانه در محیط اینترنت است . چت یك منبع تبادل اندیشه است و در كنار دیگر رسانه
های الكترونیكی باید به جایگاه مناسب خود برسد . چت در اتاق های خصوصی یا عمومی در
محیط اینترنت انجام می گیرد . چت می تواند بصورت صوتی ، تصویری یا نوشتاری ( تایپی
) باشد .
چت روم : به اتاق های گفتگو گفته می شود كه در واقع افراد از مكان
های مختلف دنیا دور هم جمع می شوند و با یكدیگر صحبت می كنند . هر شهر معمولاً روم
مشخصی دارد .
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش :
پیشینه های مورد
استفاده در این تحقیق شامل كتاب ، مقالات علمی و اینترنت می باشد . كه به دلیل عدم
دسترسی به كتاب های مرتبط با موضوع با موضوع تحقیق بیشترین منبع مورد استفاده
اینترنت و مقالاتی كه در رابطه با موضوع مطرح شده می باشد .
این پیشینه كه
شامل یك پیشینه خارجی و دو پیشینه داخلی و نظریات كارشناسان كه بصورت ؟؟ جمع آوری .
نتیجه گیری شده و نیز مقاله ای تحت عنوان موضوع پژوهش می باشد .
1-2 پیشینه
داخلی
الف ) این پیشینه از سایت شبكه فن آوری اطلاعات ایران W W W . IRITN .
COM نوشته شده استفاده شده است .
مقام اول حضور در اتاقهای چت در
خاورمیانه ازآن ماست .
احساس تنگنا و در مضیقه بودن به لحاظ برقراری ارتباط
و عدم تعریف واحد از چگونگی وجود ارتباطات از جانب دستگاه های مسئول افرادرا به سمت
استفاده از محیط های گفت و گوهای اینترنتی سوق می دهد . دكتر طهمورث شیری – عضو
هیاًت علمی گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت :
(فصل 3 ) روش
شناسی پژوهش :
مقدمه : در این فصل به ویژگی های روش شناسی تحقیق می پردازیم
كه شامل روش شناسی تحقیق ، جامعه آماری و حجم نمونه شیوه انتخاب نمونه ،روش گردآوری
سوالات تحقیق و فرضیات ، متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی متغیرها می باشد
.
1- روش تحقیق :
روش تحقیق در این پژوهش ، پیمایش است . این روش
متداولترین روشی است كه در تحقیقات اجتماعی به كار می رود . پیمایش یعنی جمع آوری
اطلاعات بعنوان راهنمایی علمی توصیف یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه تحلیل روابط
بین برخی متغیرهاست . این تحقیق از نظر معیار وسعت (كلان ،میانه ، خرد) درسطح خرد
است و از لحاظ سطح تحقیق از نوع توصیفی می باشد .
2- جامعه آماری و حجم
نمونه :
جامعه آماری این پژوهش شامل 50نفر از دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی
خیام شهر مشهد می باشد .
3- شیوه انتخاب واحد نمونه : از میان دانشجویان
حاضر در دانشگاه خیام در مقطع كارشناسی بطور تصادفی انتخاب و پرسشنامه ها بین
دانشجویان این كلاسها توزیع شده است .
4- روش گرد آوری : ابزار اصلی جهت جمع
آوری در این پژوهش پرسشنامه است كه توسط محقق ساخته شده و شامل 22 سوال می باشد
.
فصل 5 : فرضیات تحقیق
1-5 فرضیات بدست آمده از تحقیق :
1-
هر چه میزان آزادی عمل جوانان در خانواده بیشتر باشد در نتیجه تمایل فرد به سمت
اینترنت و چت بیشتر خواهد بود .
2- روابط اجتماعی فردكمتر و ضعیفتر باشد كشش
فرد به چت و برقراری روابط مجازی افزایش می یابد .
3- میزان اعتماد به نفس
كمتر فرد موجب گرایش فرد به درستی های اینترنتی بیشتر است .
4-تاثیر گروه
همسالان باعث تحریك حس كنجكاوی فرد و گرایش به سمت اینترنت می شود .
2-5 :
نظریه : به اعتقاد گیدتر جهانی شدن ،آرایش دوباره زمانی و مكانی است كه فعالیت از
راه دور آن را تسهیل كرده است .جهانی شدن فرایندهای بیرونی است كه توسعه تعاملات
اجتماعی را در دارد و زندگی روزمره ما ازآن تاثیر پذیرفته است . ( اسلوین ، 1380 ،
182 )
3-5 فرضیه های استخراج شده از این نظریه :
موضوع مصاحبه : نگرش
افرادنسبت به chat
آقای الف دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه علمی – كاربردی 26
ساله و ساكن شاهرود كه تعمیركار كامپیوتر می باشد .
وی از سن 18 سالگی با چت
آشنا شده و تا كنون كه 26 ساله و دارای نامزد می باشد باز هم چت میكند . تعدادAdd
لیست در حال حاضر 55 نفر می باشد و از چت لذت می برد. ولی الان با بالا رفتن سن به
این نتیجه رسیده كه چت كردن را بی فایده و بیهوده و برای گذران وقت می
داند.
در این راستا دوستی های زیادی را از طریق چت داشته و سپس بدنبال آن
آشنایی های تلفنی كه پیش می آید، دارد. در حال حاضر با 4 نفر همزمان دوست تلفنی است
و ارتباط دارد.
وی چت روم را محلی برای آشنا شدن و ارتباط های دوستانه سالم
كه معمولاً میان دو جنس مخالف بدلیل كشش و جاذبه ای كه میان آنها برقرار است می
داند.
اماوی اظهار داشت كه ارتباط از طریق chat بین خانواده های ایرانی
جانیفتاده و آن را خطر آفرین می دانند. در صورتی كه با استفاده صحیح و نظارت
خانواده می توان دوستان خوبی در هر كجای دنیا داشت.
وی با بیان این مطلب كه
خود دارای دوستان زیادی در شهرهای مختلف كشور دارد ( چه پسر و چه دختر) و حتی با
یكی از آنها كه اهل تهران و آقا می باشد به واسطه همین chat ارتباط خانوادگی برقرار
شده.